poniedziałek, 31 marca 2014

Windows: pobranie historii komend w cmd

W systemach z rodziny Unix używanie konsoli jest niemal naturalne. Nie dość, że spędza się w niej nie raz wiele czasu, to co istotniejsze, można przy jej pomocy zrobić praktycznie wszystko. W systemie Windows (przed erą powershell) konsola miała dość ograniczone możliwości. Aktualnie nawet command prompt (cmd) jest całkiem dobrze rozwinięty. Jedna z istotniejszych funkcjonalności to historia, którą można zawsze przywołać przy pomocy kursorów. W tym poście napiszę jak przywołać całą historię tak, aby móc z nią dalej pracować.

Pracując z Unixem, a już na pewno z bashem możemy zawsze łatwo i szybko przejrzeć całą historię wywołując komendę:
history
Osobiście raczej rzadko z tego korzystałem i w zasadzie sama komenda służyła mi do czyszczenia historii (flaga -c). Tym razem pracując z Windows potrzebowałem przejrzeć historię swoich poleceń, aby sprawdzić czy robiłem coś z konkretnym branchem GIT. Zamiast przeskakiwać kursorem przez całą historię udało mi się znaleźć taką oto komendę:
DOSKEY /history
Działa ona dokładnie tak samo jak komenda history w systemie Unix. Dzięki odpowiedniej konfiguracji windows mogłem dalej skorzystać z grepa i znaleźć wszystkie komendy jakie zawierały nazwę brancha.

Według źródeł w sieci komenda działa już w Windows XP i listuje cały bufor, który za czasów XP był ustawiony na 50 poleceń. To stosunkowo dużo, choć na cały dzień pracy z GIT może nie starczyć. Jak na razie mnie starczyło, więc nie szukałem jeszcze jak rozmiar bufora zwiększyć.

Przy okazji wygląda na to, że sama komenda, albo raczej związana z nią aplikacja służy obsłudze historii w konsoli Windows. Więcej na jej temat, a właściwie to całkiem sporo można przeczytać na stronie DOSKEY w wikipedii. Wygląda na to, że DOSKEY działać powinien już od Windows 9x.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz