sobota, 16 stycznia 2016

Mint: upgrade do wersji 17.3

Wziąłem się wreszcie za mojego starego laptopa i postanowiłem dostosować go do roli maszyny do pisania, jaką ostatnio pełnił. Postawiłem na nim Linux Mint i podstawowe narzędzia. Nim jednak skończyłem, pojawiła się nowa wersja Minta i teoretycznie mogłem zacząć od nowa.

Na szczęście nie wydano jeszcze 18ki, a jedynie 17.3. Okazuje się, że twórcy Mint pomyśleli o uproszczeniu upgrade dla niezaawansowanych użytkowników. Choć nim nie jestem, to jakoś straciłem ostatnio chęć formatowania dysku, czy spędzania wielu godzin szukając rozwiązań problemów typowych dla specyficznej konfiguracji. Cieszy mnie więc, że mogę taki upgrade wykonać jak laik używając samej myszy.

Dostępne są 2 sposoby z użyciem:
  • Managera aktualizacji
  • terminala

Upgrade z użyciem Managera aktualizacji

1. Przywołaj Manager Aktualizacji

Można to wykonać albo z Menu systemu w Administracja > Menedżer Aktualizacji, albo z paska, gdzie ikona jego tarczy wskazuje dostępność aktualizacji. Na zrzucie poniżej jest to pierwsza ikona po lewej od zegara.

2. Wykonaj aktualizację

Wybierz menu Edycja i opcję Aktualizuj do ... . Nie wskazuję dokładnie jak ta opcja się nazywa, ponieważ wskazuje ona dokładną wersję Mint, a ten poradnik będzie prawdziwy nawet jak wyjdzie 17.3+.

Wybranie opcji podnosi Wizard służący przeprowadzeniu aktualizacji. Po zakończeniu powinien zasugerować restart maszyny. Jeśli tego nie uczyni, najlepiej zrestartować system ręcznie.

Upgrade z użyciem Terminala

1. Przywołaj terminal

Pewnie sam wiesz najlepiej jak przywołać terminal na swojej maszynie i masz uluniony sposób. Jeśli nie, poniżej krótka lista metod:
  • System menu > Akcesoria > Terminal
  • System menu > Terminal (z ikony w lewym pionowym pasku - dotyczy Cinnamon)
  • Ctrl + Alt + T
Osobiście zacząłem się przyzwyczajać do ostatniej metody.

W dalszych punktach znajdują się konkretne komendy do użycia w terminalu. Najwygodniej ich użyć bezpośrednio u siebie, a więc skopiować i wkleić w terminalu. Ctrl + V ma swoje znaczenie w terminalu, dlatego tam używana jest kombinacja Ctrl + Ins (insert).

2. Backup aktualnych źródeł aplikacji

sudo cp -v /etc/apt/sources.list.d/official-package-repositories.list /etc/apt/sources.list.d/official-package-repositories.list.bak

3. Podmiana źródeł aplikacji

sudo sed -i 's/rafaela/rosa/g' /etc/apt/sources.list.d/official-package-repositories.list

W tym miejscu może być konieczna ingerencja. Ja aktualizowałem z 17.2 do 17.3 czyli z Rafalea do Rosa. Na początku komendy widać obie nazwy. Przy swojej aktualizacji sprawdź z jakiej wersji i do jakiej wersji chcesz zaktualizować system i zmień komendę odpowiednio.

4. Update źródeł

sudo apt-get update

5. Update systemu

sudo apt-get dist-upgrade
Ta operacja potrwa nieco czasu, a po jej zakończeniu należy zrestartować system.

Między tymi sposobami istnieje dość istotna różnica. Aktualizacja przez Manager Aktualizacji nie instaluje najnowszego rekomendowanego dla wydania jądra. Jeśli więc zależy Ci na aktualizacji jądra do rekomendowanej wersji (to nie oznacza najnowszej dostępnej), musisz użyć sposobu z użyciem terminala.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz