środa, 28 marca 2012

Moto: Volvo S40 I 2000-2004 przekładka tylnej lampy

Jakiś czas temu zakupiłem Volvo S40 po lifcie (rocznik 2002) sprowadzone z wysp. Niestety okazało się po pewnym czasie, że samochód został przerobiony tylko w środku. Aktualnie więc sukcesywnie przerabiam resztę pojazdu. Pozwolę sobie tutaj napisać 2 słowa o tym jak zrobić najprostszą i najszybszą przeróbkę, która dotyczy tylnej lampy w samochodzie.

W Polsce tylne światło przeciwmgłowe, jeśli nie jest zamontowane symetrycznie, musi być zamontowane po wewnętrznej stronie drogi, czyli po lewej stronie samochodu. Jest to odwrotnie do samochodów jeżdżących po drogach o ruchu lewostronnym. Aby dostosować samochód do ruchu prawostronnego można wykonać 2 zmiany:
  1. zamontować światło przeciwmgłowe dodatkowo po lewej stronie, aby światła były zamontowane symetrycznie
  2. przełożyć światło przeciwmgłowe na drugą stronę.
Co bardzo istotne, oba te rozwiązania są bardzo proste w tym modelu. Drugie z nich jest jednak znacznie prostsze, a jego wykonanie jest o wiele szybsze. Najistotniejsze jest to, że wykonanie żadnej z nich nie wymaga wymiany lampy.

Aby przełożyć światło przeciwmgłowe ze strony prawej na lewo wystarczy przełożyć żarówkę. W związku z tym, wystarczy podążać za instrukcją samochodu. Dostajemy się pod wyściółkę w bagażniku, wyjmujemy wkład lampy prawej i wyjmujemy z niego dolną żarówkę 21W. Przechodzimy do lampy lewej. Tutaj jest o jeden krok więcej, ponieważ "komora" światła przeciwmgłowego jest zasłonięta zaślepką. Jest to tylko kawałek plastiku, który wystarczy wyłamać przy pomocy noża. Po wyłamaniu zaślepki, wkładamy wkład na swoje miejsce.

No i światło jest już przerobione. Banał, którego najtrudniejszym elementem jest dostanie się na tył lampy, ponieważ piny trzymające osłonę potrafią trzymać się bardzo mocno i mogą wymagać podważenia nożem.

Wspomnę jeszcze, że wykonanie opcji pierwszej może wymagać wymiany bezpiecznika. Należy pamiętać, że dokładana jest dość mocna bo 21W żarówka do lampy. Trzeba wyliczyć jak zmieni się prąd po jej dodaniu, sprawdzić jaki bezpiecznik jest zamontowany i w razie potrzeby wymienić go na mocniejszy.

Zapewne sytuacja jest równie prosta w większości modeli samochodów, które były produkowane na drogi o ruchu zarówno prawo i lewostronnym. Doświadczenie mam jedynie z Volvo S40, dlatego tylko jego mogę być pewien. Jeśli poszukujesz rozwiązania dla swojego modelu, proponuję zacząć od obejrzenia tylnych lamp, sprawdzenia liczby doprowadzonych przewodów, liczby oprawek na żarówki i czy w odpowiedniej "komorze" lampy znajduje się odbłyśnik reflektora.

Czytaj też:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz